"Παρανομεί η ΔΕΗ, όταν κόβει το ρεύμα για οφειλές"
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Άννα Αραμπατζή - Βούλα Μαλαίνου
Μπλακ άουτ έχει πάθει η ΔΕΗ μετά από όσα κατήγγειλε σε βάρος της ο Αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή Δημήτρης Μάρκου, για τη διαδικασία που ακολουθεί η επιχείρηση για την διακοπή του ρεύματος σε καταναλωτές που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους.
Χρησιμοποιώντας σκληρή γλώσσα κατά του Οργανισμού, ο κ. Μάρκου καταγγέλλει πως η ΔΕΗ παρανομεί όταν κόβει το ρεύμα χωρίς να έχει οριστεί δικαστική απόφαση. Η δήλωση του κ. Μάρκου έσκασε σαν «κεραυνός εν αιθρία» εν μέσω δύσκολων οικονομικών συγκυριών και προκάλεσε πολλαπλά ερωτηματικά ύστερα και από την απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών που αναφέρει ότι είναι παράνομη η είσπραξη του «χαρατσιού» μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ.
«Πρέπει να γίνει καταγγελία της σύμβασης με τον πελάτη, πριν στείλει η ΔΕΗ τα συνεργεία για να κόψει το ρεύμα», υποστήριξε μιλώντας στο «χρημα plus» ο κ. Μάρκου, επικαλούμενος τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 13 του Κώδικα Προμήθειας σε Πελάτες (ΦΕΚ Β 270/2001). Στο «πλευρό» του κ. Μάρκου συντάσσονται καταναλωτικές ενώσεις και νομικοί, ενώ η ΔΕΗ «μασάει» τα λόγια της, όσον αφορά το θέμα.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει απευθυνθεί στη ΔΕΗ μετά από καταγγελίες, σύμφωνα με τις οποίες η επιχείρηση έκοψε το ρεύμα σε πολίτη, χωρίς καταγγελία της σύμβασης. Σύμφωνα με τον κ. Μάρκου, δεν υπήρξε ξεκάθαρη απάντηση. «Έχουμε προτείνει επίσης καλύτερη αντιμετώπιση του φαινομένου, της αδυναμίας πληρωμής των λογαριασμών. Ζητούμε μια λύση που να διαρκεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, καθώς η ΔΕΗ κάνει βραχυπρόθεσμους διακανονισμούς», αποκάλυψε στο «ΧΡΗΜΑ plus», o Αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή. Αναφερόμενος στη σπουδαιότητα του ηλεκτρικού ρεύματος στη ζωή του ανθρώπου, φτάνει και στο παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Επισημαίνει πως στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στις Βρυξέλλες, το ρεύμα κόβεται μόνο με δικαστική απόφαση. Επιπλέον, στη Βρετανία και στην Ολλανδία δεν σταματούν την ηλεκτροδότηση το χειμώνα.
Για να αντιμετωπιστεί τελεσίδικα η αυθαιρεσία της ΔΕΗ ο Συνήγορος του Καταναλωτή ζητά να τεθεί σε ισχύ το υπάρχον νομικό πλαίσιο. Ειδικότερα, ο Συνήγορος του Καταναλωτή ζητά την εφαρμογή του νόμου που αφορά στην ενεργειακή πενία και εφαρμόζεται σε ευάλωτους κοινωνικά πελάτες, απολαμβάνοντας μειωμένα τιμολόγια και απαγόρευση διακοπής ρεύματος. «Το πρόβλημα είναι τεράστιο και βασικό παράδειγμα είναι τα άτομα που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης», λέει ο κ. Μάρκου και εξηγεί πως το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) προϋποθέτει 1.600 κιλοβατώρες το τετράμηνο. Μόνο το μηχάνημα που τον κρατά στη ζωή καταναλώνει 300 κιλοβατώρες το μήνα και του απομένουν 400 κιλοβατώρες για να επιβιώσει. «Το ΚΟΤ πρέπει να διευρυνθεί», σημειώνει.